Verzendingen binnen Nederland
Jaarlijks passen vervoerders als PostNL, UPS, DHL, FedEx, DPD en GLS hun tarieven aan op basis van factoren als brandstof- en loonkosten en de noodzaak van duurzame logistieke investeringen. Het gaat onder meer om nieuwe sorteercentra, winkelpunten en personeelsuitbreiding. Tariefverhogingen worden gestuurd door kostenstijgingen en de NEA-index, die de jaarlijkse stijging van de kosten voor wegvervoer weerspiegelt. E-commercetrends en de NEA-index, vastgesteld op 8,7% voor 2023, zijn bepalend voor deze tarieven. Factoren die van invloed zijn op de NEA-index zijn onder meer de prestaties van de e-commercesector, mondiale gebeurtenissen zoals de situatie in Oekraïne en economische gevolgen zoals hoge brandstofkosten en inflatie. Als gevolg daarvan introduceert PostNL vanaf 1 januari 2024 een energietoeslag van € 0,12 per pakket, vanwege de stijgende energie- en brandstofprijzen, waarbij de toekomstige verwijdering ervan onzeker is onder onvoorspelbare marktomstandigheden.

PostNL hanteert per 1 januari 2024 een gemiddelde verhoging van 5,5%.

Verzendingen binnen Europa
Het gewicht van een zending heeft veel invloed op het verwerkingsproces. Lichtere pakketten doorlopen het verzendproces gemakkelijker en sneller dan zwaardere pakketten. Om deze reden zal PostNL vanaf 1 januari 2023 de tarieven voor het versturen van EU-zendingen baseren op weegschalen. Het tarief van de verzending wordt bepaald door het gewicht van het pakket. Standaard wordt uitgegaan van een gewicht van 0 – 2 kg.

Dit bericht is gepost in Nieuws. Bookmark de link.